Hoe val je op in een wereld vol werkloze jongeren?

We mogen dan wel allemaal verlangen om op oudejaar nog eens stevig uit te gaan, de dag nadien krijgen zo’n 17 000 jonge mensen een emmer koud water over zich heen. Op 1 januari verliezen zij hun inschakelingsuitkering, en dan begint de stress.

Een wat?

Een inschakelingsuitkering! Een jaar nadat je afgestudeerd bent of stopte met studeren, heb je er als -30-jarige recht op, en dat drie jaar lang. Zo lang je maar je bij VDAB ingeschreven staat als werkzoekende.


Dat duwtje in de rug valt voor 16900 mensen dus weg, en dat suckt natuurlijk. Want als je geen back-up hebt, moet je bij het OCMW aankloppen of hopeloos onder je matras naar kleingeld zoeken. En dat doet niemand voor zijn plezier.

Oké, maar wat is het alternatief?

OpenVRT organiseerde vorige week Learn-up, een event waar je aan experts kon vragen hoe je jezelf kon promoten. Want opvallen tussen een gigantische groep afgestudeerden is VERSCHRIKKELIJK moeilijk.

Ga dus vooral op zoek naar een eigen manier om op te vallen, zoals deze mensen:

Bert & Simon stapten zelf op hun doel af

Simon was net afgestudeerd en Bert studeerde nog, maar toch stuurden ze een mail naar de jeugddienst van de provincie Limburg om hun site te vernieuwen.

De mail van Simon en Bert

Met andere woorden: ze verpakten hun eigen voordeel in een voordeel voor de jeugddienst zelf. Zo'n deal kon de jeugddienst amper weigeren, dus gingen ze ervoor.

De versies van Bert en Simon

Bert en Simon leerden contacten leggen met andere interessante mensen die ook opdrachten voor hen hadden. Een beetje lef kan dus helemaal geen kwaad!

Sofie en het zoek-werk-via-Facebook-experiment

Sofie werd Sofie Zoekt Werk op Facebook zodat iedereen wist hoe het zat en haar misschien zou kunnen helpen. En dat werkte!

Twee dagen later kreeg ze een freelance opdracht en vanaf dan ging de bal aan het rollen. Ze kreeg meer opdrachten, maar veranderde haar naam niet meteen, want er werd over haar gepraat. Iets wat onmisbaar is als je freelance wil werken.

Na drie maanden werd Sofie opgebeld door iemand uit de mediawereld die een job voor haar had. Een oud-leerkracht had gehoord dat ze werk zocht en BAM. Ze was binnen.

Tim & Niels bleven buiten tot ze binnen waren

Als studenten marketing moet je wel opvallen, dus sloegen Tim en Niels een partytentje op in een weide in Brugge en wachtten ze daar tot het reclamebureau van hun dromen iets liet weten.

Na drie dagen kregen ze de stageplaats. Zo kan het dus ook!

De belangrijkste les: DOE IETS. Val niet stil en etaleer waar je goed in bent. En: