Toen reclame nog schaamteloos "fout" was

Een seksistisch spotje voor mannendag heeft doehetzelfzaak GAMMA onlangs in een lastig parket gebracht. GAMMA trok het spotje (dat je hieronder nog kunt bekijken) meteen in.

Wij gingen op zoek naar reclame van lang geleden die met de ogen van nu totaal ongepast overkomt.

Vandaag leven mannen en vrouwen nagenoeg op gelijke voet, maar een halve eeuw geleden was dat helemaal niet het geval. Onderstaande reclame voor Breda bier zou de vrouwen van nu doen steigeren.

Deze reclame voor Smitt's Thee beschrijft het "ideale huwelijk". Het "vrouwtje", dat "thuis de scepter zwaait", is niet tevreden met de kleine hoeveelheid thee die haar man heeft meegebracht. Maar wees gerust: het verhaaltje eindigt positief!

Het bedrijf Morelisse had dan weer een aparte campagne om de mensen uit te leggen hoe een laskabelverbinding werkt.

Niet alleen de man-vrouw-verhouding is de voorbije jaren ernstig veranderd. Ook het onderscheid tussen blank en zwart is tegenwoordig... euh vervaagd. Blank stond vroeger gewoon voor proper, maar daar moet je nu niet meer mee afkomen. Of zou jij deze "Dubbel Blank Zeep" voor de "blanke huid" nog kopen?

Buitenland

Om af te sluiten nog een bloemlezing uit de buitenlandse reclame van vroeger. Eerst enkele vrouwonvriendelijke, daarna de racistische.

Dassenmaker Van Heusen gaat voor een dubbelslag: eerst de vrouw kleineren en daarna ook nog eens schaamteloos racistisch zijn.