The Museum of Failed Products

Ergens in de jaren zestig wou de Amerikaanse marketeer Robert McMath een overzicht van alle consumptiegoederen. Daarom kocht hij letterlijk élk product dat op de markt kwam.

The Museum of Failed Products

Maar liefst 90% van alle producten die gelanceerd worden falen en dat maakte de collectie aantrekkelijk voor GfK, een bedrijf dat onderzoek doet naar consumentengedrag. Meestal leer je meer uit mislukkingen dan uit successen en net daarom namen ze de collectie van Robert over.

The Museum of Failed Products

De hele inboedel kreeg ook een koosnaampje: the Museum of Failed Products. Als je door het museum loopt voelt het aan als een echte supermarkt met gevulde rekken. Klein verschil: het is allemaal "brol" en de oppervlakte is dubbel zo groot als een doorsnee supermarkt.

En wat kan je daar nu allemaal vinden? Stuk voor stuk producten die op het eerste gezicht schitterend leken, maar jammer genoeg enkel voor de ontwikkelaars zelf.

Zoals diepvriesmaaltijden van Colgate

Colgate tv-dinner

O jawel, het tandpastamerk geloofde echt in hun tv-maaltijden en pompte bakken geld in de promotie ervan. En toch haalde het niets uit: mensen herkenden het logo en linkten het eten aan de smaak van tandpasta. En wie heeft nu zin in een schotel vol fluoride?

Groene, paarse en blauwe ketchup

Toen Heinz eens polste bij kindjes wat ketchup aantrekkelijker kon maken, antwoordden ze voluit "VERSCHILLENDE KLEUREN". En dus kwam EZ Squirt ketchup op de markt.

Oja, er was ook een Mystery Color-versie en dan wist je niet welk kleur je had

De eerste verkoopcijfers waren positief, maar niemand kocht een tweede fles van het felgekleurde spul. Want hoewel kinderen het fantastisch vonden, deden de ouders de boodschappen. En die hadden liever geen paarse drek op hun frietjes.

Ontbijtgranen in de vorm van basketballetjes

Compleet met ring!

Dunk-a-Balls: cornflakes, maar dan beter! Wheaties zorgde er voor dat je de doos kon versnijden tot een basketveld en zo cornflakes in je kom kon scoren. Kinderen waren er gek op, mama’s werden er gek van. “Je eten is niet om mee te spelen”, juist ja.

Ontbijtcola

Héérlijk bij een portie Dunk-a-Balls!

Pepsi A.M. én de light versie

Pepsi A.M. werd al na een jaartje uit de rekken gehaald, want niemand had zin om ’s morgens al cola te drinken. Wij snappen het ook niet.

Babyfood voor volwassenen

Gerber wou hiermee tegemoet komen aan alle mensen die heimwee naar babypapjes hadden.

Singles

De fabrikant mikte op studenten en volwassenen die single waren en noemde het merk ook 'Single'. Erg cool was dat niet en het flopte compleet.

En natuurlijk ook water, maar dan voor je hond en kat

Thirsty Dog!

Thirsty Dog! kreeg een crispy beef-smaakje en Thirsty Cat! smaakte naar tangy fish. Ook dit werd geen succes, tot de grote verbazing van The Original Pet Drink Company.

Een bezoekje aan de collectie brengen?

Dat kan enkel als klant van GfK! Productontwikkelaars en marketeers kunnen er terecht om te zien waarom een product mislukt.

Carol Sherry

Curator Carol Sherry shopt elke dag om de verzameling uit te breiden en heeft ook wereldwijd contacten die haar aan nieuwe producten helpen. NewProductWorks, de echte naam van het museum, herbergt trouwens meer dan 100 000 verschillende items van de laatste 40 jaar.