Items die uit de rekken werden gehaald

De Zweedse meubelgigant IKEA roept de kinderschommelsGunggung’ terug omdat ze niet veilig zijn. Het bevestigingsstuk voor het plafond is niet stevig genoeg, waardoor de schommels met kind en al naar beneden kunnen donderen.

Om de staartbeentjes van kleine ettertjes te sparen, vraagt IKEA nu om de schommels terug te brengen.

IKEA

Dit is natuurlijk geen alleenstaand geval. Het gebeurt wel vaker dat fabrikanten een product uit de rekken moet halen omdat er iets niet pluis is.

Als je onderstaande voorwerpen thuis hebt liggen, dan heb je geluk, want ze zijn ondertussen zeldzaam!

Muizenkop in confituur

KH

Vorig jaar beet iemand bij het eten van een boterham met confituur op een ‘harde aardbei’. Bij nader onderzoek bleek het om een muizenkop te gaan. Materne, de fabrikant in kwestie, besloot dan maar alle potten terug te roepen.

Als je een pot aardbeienconfituur van 720g met als vervaldatum 03/01/2016 in de voorraadkast ziet staan, blijf er dan gewoon af. Bedankt vruchten!

Riskante mop van Humo

Eind 2008 kwam de Federale Politie in opspraak door het toenmalig hoofd Fernand Koekelberg. Hij gaf uit het niets promotie aan zijn secretaresse Sylvie Ricour. Enkele maanden later werd de secretaresse van de directeur-generaal, Anja Savonet, ook gepromoveerd.

Die twee gebeurtenissen waren zo verdacht, dat het Comité P de zaak onderzocht en een vernietigend rapport opstelde.

De redactie van Humo besloot er een berichtje over te maken voor hun satirische rubriek ‘Het Gat Van De Wereld’. Op dinsdag 4 november verscheen de nieuwe Humo met een fotocollage over de zaak Koekelberg.

Ook al was er overduidelijk gebruikt gemaakt van Photoshop, toch kon niet iedereen erom lachen. De voorzitter van de rechtbank in Brussel besliste later die dag dat alle Humo’s uit de rekken moesten verdwijnen.

Humo

Humo pikte dit niet, publiceerde zijn mening op de website en bracht drie dagen later een gecensureerde editie uit.

De desbetreffende foto is (uiteraard) wel nog op internet te vinden.

De Joodse sherrif

Zara bracht afgelopen zomer een gestreept truitje uit met daarop een gouden ster. Het kledingmerk ging voor een sheriff-outfit, maar veroorzaakte meer spanningen dan het verwacht had.

Zara

De wit-blauwe strepen en ster deden te hard denken aan wat Joodse gevangenen in concentratiekampen droegen. Zara legde het oorspronkelijke idee uit, verontschuldigde zich en haalde het stuk uit de rekken.

Neonazistisch wasproduct

Stel dat het niet zo ver gekomen was, dan had Procter & Gamble een wasproduct om de T-shirt mee te wassen.

Het waspoedermerk Ariel moest de verkoop van een waspoeder opschorten toen bleek dat die een verwijzing naar de Hitler-groet bevatte.

mosereien

Het ging om een promopack dat 83 wasbeurten plus 5 extra dekte. In het totaal dus 88.

Spijtig genoeg verwijzen neonazi’s met 88 heimelijk naar de Hitler-groet. De ‘h’ is de achtste letter van het alfabet, dus linken ze het getal aan “Heil Hitler”.

Procter & Gamble veranderde de verpakking en bood prompt haar excuses aan.

AP

De flessen Ariel Actilift 18 werden ook maar direct onder handen genomen, want die verwezen dan weer naar “Adolf Hitler”.

Vibrators in de supermarkt

Carrefour besloot acht jaar geleden het voorbeeld van heel wat andere winkels te volgen en de vibrator Play van Durex binnen te halen. Ze lanceerden geen grootschalige campagne om het speeltje te promoten, maar gingen ervan uit dat het ding zijn weg tot de consument wel vanzelf zou vinden.

Durex

De vibrators lagen discreet bij de parfumerie-afdeling, maar werden geen hit. Blijkbaar kopen huisvrouwen hun favoriete speelgoed niet graag in een grootwarenhuis waar je makkelijk je buurvrouw tegenkomt.

Na een week haalde Carrefour de vibrators dus zélf uit de rekken. Het paste toch niet in hun assortiment.