"Jongeren zijn vooral op zoek naar rust"

Vijf jaar geleden maakte Humo in zijn reeks "Sweet 16" een stand op van de 16-jarige jeugd in Vlaanderen. Nu zocht het weekblad diezelfde jongeren opnieuw op voor een nieuwe reeks: "Sweet 21: de crisisgeneratie".

humo.be

YOLO of kiezen voor zekerheid?

Deze reeks was voor het radioprogramma Hautekiet de aanleiding om trendwatcher Tom Palmaerts uit te nodigen. "Rust" is het codewoord, zo blijkt. "Er komt zoveel af op de jongeren dat het evident is dat ze de rust opzoeken", zegt Palmaerts. "Ze verlangen ook weer naar een gezin en een huis."

De voorbije 5 jaar werd de wereld getroffen door een crisis. "Jongeren kunnen daar op twee manieren op reageren: YOLO of kiezen voor zekerheid. Steeds meer 21-jarigen kiezen bijvoorbeeld voor pensioensparen. Ze zien hun toekomst ook minder rooskleurig, omdat we verslaafd zijn aan negatief nieuws."

tompalmaerts.com

"We hebben geluk"

Hoewel de 21-jarige ondernemend is, is er ook sprake van uitstelgedrag. "De jongeren willen nog niet meteen volwassen worden. Je merkt ook dat ze vaak in zichzelf keren om hun plaats in de samenleving te zoeken. Vandaar dat we steeds meer stilteruimtes zien; in winkels, in scholen,..."The kids are alright. Het is ook de slotconclusie van Palmaerts, zelf 35. "Het is goed volk. We hebben geluk."

youngealing.co.uk
Lees Meer