Mama is een tieneridool

De Belgische jeugd bestaat voornamelijk uit moederskindjes. Dat blijkt toch uit de conclusies die het trendwatchbureau Trendwolves trok uit een grootschalig onderzoek van iVOX bij jongeren tussen 18 en 24 jaar. "Mama" werd door iets meer dan de helft van de ondervraagden (51%) als eerste opgeschreven in het lijstje "belangrijkste figuren in mijn leven". De vader moet de duimen leggen voor de vrienden, die met 49% op de tweede plaats in hun leven komen.

Politici of opperwezens komen amper in het stuk voor, en worden zelfs afgetroefd door bloggers en twitteraars als bron van inspiratie voor de jeugd.

Ook naar de ambities van de jongeren werd gepeild, en dat leverde een opvallende conclusie op. Gelukkig zijn, een droomjob hebben of gewoonweg gezond en actief kunnen leven, wordt door 18- tot 24-jarigen veel hoger ingeschat dan de laatste nieuwe iPhone hebben of rijk worden. "Mijn ouders trots maken" vinden jongeren belangrijker dan een eigen zaak hebben of beroemd zijn. 8 op 10 van de ondervraagden blijkt al gelukkig te worden van de kleine dingen in het leven.

iVOX nam ook de impact onder de loep van de economische crisis op het leven van de jongeren. Daar valt een interessante spreidstand op: ze zijn tegelijk bezorgd om de crisis en optimistisch over de toekomst.

Amper 13% zegt niet wakker te liggen van de crisis. Bijna een op zeven jongeren zegt zich zorgen te maken over het kopen van een huis, de helft van de ondervraagden vraagt zich af of ze wel werk zullen vinden. Toch denken zes op de tien dat alles wel goed komt en wil driekwart van de jongeren ondanks de crisis nog kinderen.

Onzekerheid gecombineerd met een haast naïef maar nobel optimisme, dan komen we meteen uit bij deze evergreen.