Het slimme design van fietsstad Kopenhagen

Kopenhagen is de fietshoofdstad van de wereld. De inwoners van de stad bollen dagelijks meer dan 1,2 miljoen(!) kilometer bij elkaar en 36% van de mensen neemt er de fiets om naar school of het werk te gaan.

Waarom zijn er zoveel fietsers in Kopenhagen?

Kopenhagen is ontworpen voor fietsers. De verkeersinfrastructuur van de stad werd mee ontwikkeld door Copenhagenize, een designbureau gespecialiseerd in stadsplanning op maat van tweewielers.

De basisgedachte van Copenhagenize is eenvoudig: de fiets is gelijkwaardig aan alle andere vervoersmiddelen, en dat moet worden weerspiegeld in de infrastructuur.

In plaats van zoveel mogelijk auto’s door de straten te loodsen - het basisprincipe van verkeersplanning tijdens de vorige eeuw - wil Copenhagenize zoveel mogelijk mensen laten doorstromen.

Intuïtief stadsdesign

Eén van de basisbeginselen van Copenhagenize is dat men de stadruimte moet ontwerpen op basis van intuïtief menselijk gedrag.

Zo houdt men bij de ontwikkeling van verkeersinfrastructuur in Kopenhagen rekening met ‘desire lines’: de fiets- en looplijnen die mensen het liefst gebruiken. Deze lijnen zijn de meest logische plaatsen om fiets- en voetpaden te leggen.

Deze focus op menselijk gedrag maakt de fietsinfrastructuur veiliger en logischer, en verleidt de mensen automatisch om meer de fiets te nemen.

Resultaat: de inwoners van Kopenhagen doen dagelijks meer verplaatsingen per tweewieler dan alle inwoners van de Verenigde Staten samen.

Wil je meer weten over het fietsdesign van Kopenhagen? Surf dan naar de blog van Copenhagenize of bekijk onderstaande TedX-presentatie.