Flashy website redt tijgers

Tijgers redden in 2014 doe je zo: met een eenvoudige boodschap... en een flashy website.

Greenpeace heeft er genoeg van. Het bindt de strijd aan met Procter & Gamble, het bedrijf achter het shampoomerk Head & Shoulders (nee, we weten ook niet wat ze daar hebben met het &-teken).

In de antiroosshampoo Head & Shoulders zit palmolie. Die komt uit Indonesië, waar er regenwoud voor gerooid wordt. En laat dat regenwoud nu net de thuis zijn van o.a. Sumatraanse tijgers en orang-oetans, die allebei bedreigd zijn.

Beelden: Greenpeace

Een duidelijke boodschap, felle kleuren en een flinke toef fantasie: op visueel vlak is de shampoocampagne alleszins al een schot in de roos.

Waarom blijven we dan palmolie gebruiken?

Palmolie zit zowat overal: o.a. in je shampoo en cosmetica, maar ook in biobrandstof en in etenswaren als chips, koekjes en snoep. Palmolie is populair bij voedselproducten omdat het een romige structuur heeft en makkelijk geur- en smaakloos te maken is.

...aldus producenten van cosmetica, biobrandstof en supermarktvoedsel.

En van die populariteit profiteert Indonesië: het levert meer dan de helft van alle palmolie ter wereld. De sector is dus erg belangrijk voor de economische ontwikkelingvan het land... terwijl het regenwoud veel minder makkelijk om te zetten is in harde cash.

Head & Shoulders vragen om hun palmolie te vergroenen? Dat kan op de Greenpeace-website.