Disney vs. Deadmau5

Deadmau5, de Canadese dj die vorige maand nog op Pukkelpop stond, wil zijn logo officieel laten erkennen in de Verenigde Staten. Op zich is dat niet vreemd, want eerder kreeg hij zijn naam al geregistreerd in meer dan 30 landen.

Toch wordt Disney absoluut niet warm van het idee. Het bedrijf beweert dat het logo van Deadmau5 te hard aan die andere bekende muis doet denken, nl. Mickey Mouse. Voor Disney is het dus een brug te ver om het handelsmerk ook in de VS te laten erkennen, omdat er te veel verwarring zou zijn.

deadmau5

Het logo van deadmau5, ‘mau5head’ genoemd, is een muizenkop met twee gigantische oren, twee witte ogen en een grote open mond. De vorm van mau5head gelijkt sterk op het hoofd van Mickey, en Disney vreest voor verwarring.

Disney

De herkenbare vorm van Mickey, twee kleine cirkels en een grote, bestaat al sinds 1928 en volgens Disney heeft hun promoteam er al die tijd aan gewerkt om er een bekende, iconische en klassieke connotatie aan te geven.

Joel Zimmerman, de man achter deadmau5, draagt al tien jaar zijn ‘mau5head’ tijdens zijn sets en kan er dan ook niet om lachen. Hij uitte zijn ongenoegen dan ook direct op Twitter.

Waar Disney echter niet op gerekend had, was een tegenzet van Zimmerman. Die vond een filmpje waarin zijn track ‘Ghosts ‘n’ Stuff’ zonder toestemming gebruikt werd voor Disney Channel.

Inbreuk tegen het auteursrecht dus. Dat kon Zimmerman onmogelijk laten liggen.

Om zeker te zijn dat Disney (en de rest van de bevolking) de brief zou lezen, postte hij die ook nog eens op Twitter.

Het hek was van de dam.

Disney verwijderde het filmpje van hun Youtube-kanaal, maar het is wel nog elders op Youtube te vinden.

Zimmerman klonk wel alsof hij de hetze een spijtige zaak vond.

Hij liet het verder niet aan zijn hart komen. Op Twitter.

Of toch niet?