Belgium: 2 points!

In de supermarkt bestaat het al langer, maar nu gaan ook de Rode Duivels trouwe klanten belonen. Omdat supporters vitale organen zouden afstaan in ruil voor tickets voor de thuiswedstrijden, heeft de voetbalbond besloten een puntensysteem in te voeren. Wie vaak naar wedstrijden van de Belgen, de vrouwenploeg en de U21 gaat kijken, spaart zo punten. Daarmee krijg je voorrang bij de ticketverkoop.

In Engeland en Duitsland wordt al langer gewerkt met een formule waarbij de diehards makkelijker aan tickets raken. Maar niet alleen in het voetbal zijn er voorbeelden te vinden. Ook Tomorrowland, het festival dat alle tickets kan uitverkopen tegen het einde van deze zin, legt fans van het eerste uur in de watten. Wie kan zeggen dat hij er al eerder geweest is, maakt meer kans op kaartjes voor het populaire dansfeest.

Foursquare is misschien wel de makkelijkste manier voor verenigingen en bedrijven om hun trouwe fans te belonen. Zo kreeg je bij boekhandel Selexyz een gratis boek na tien bezoeken, krijgen frequent flyers bij Lufthansa een koninklijke behandeling en zijn er al heel wat hotels en restaurants die een parkeerplaatsje reserveren voor de mayor.